GUIDE: ATT HANDLA PÅ EBAY

2010-11-21 @ 13:31:44
Hade tänkt visa er en Ebay-guide nu. Vet att jag själv var jätteförvirrad när jag skulle börja köpa saker på Ebay och läste runt en hel del och fick gissa mig till en hel del saker. Hittade dock ingen som hade gjort en utförlig beskrivning. Tror inte att det bara var jag som hade det svårt till en början så jag hoppas att den här guiden uppskattas. Tänk på att inte glömma titta på tips och varningar längst ner. Här har ni det iallafall, steg för steg;

1. Första steget är att registrera sig på www.paypal.se eller www.paypal.com. (Skillnaden är att med adressen som slutar på .com kan du komma till sidan så den är på engelska. Men det spelar ingen roll då du kan ändra det till svenska när du vill på sidan.) Den röda rutan jag har gjort i bilden ovan visar var du registrerar dig. (Visar inte hur det går till när man registrerar sig då jag antar att de flesta har gjort det på någon sida innan, så är det bara att följa instruktionerna.) Glöm inte att bekräfta din e-postadress när du har registrerat dig.


2. När du sedan loggar in kommer du förhoppningsvis till den här sidan, annars får du klicka på "Mitt konto", uppe till vänster (som jag har markerat med nummer 1) och sedan underlänken "Översikt" (som jag har markerat med nummer 2). Nummer 3 visar hur mycket pengar du har på ditt paypal-konto. (Lugn! Visar sen hur man för över pengar hit.) Nummer 4 visar dina senaste aktiviteter. Alltså de betalningar du har gjort på tex. Ebay. Man ser vem man har betalat till, när det är betalt och hur mycket man har betalt. Så, det var mest lite "övrig information". Nummer 5 är där du ska klicka om du vill föra över pengar från ditt bankkonto till ditt paypal-konto. Visar mer på nästa bild.


3. Om du har klickat på nummer 5, "fyll på", enligt förra bilden kommer du till en sida som ser ut så här. Du ser också att jag har markerat allt på den här sidan. Det är för att allt är viktigt! När det kommer till överföring av pengar tycker jag det är väldigt viktigt att läsa allt. Gärna två gånger. Så om vi börjar uppifrån, vid steg 1, så ska du logga in på din bank och göra en "inhemsk betalning". Där står även "följ bankens onlineanvisningar". Det gjorde MIG väldigt förvirrad så jag ska visa hur det går till på min bank på nästa bild. Men innan de går vi igenom resten av texten på denna bilden. Efter steg 1-rutan är där en ruta där det står "Viktigt!" överst och det är också just viktigt att det här stämmer för annars kan allt bli väldigt galet. Som det står och som jag också har skrivit måste pengarna överföras från ett bankkonto i samma namn som du har fyllt i när du registrerade dig på paypal. (I mitt fall Jennie Norrman). I rutan där det står: "Mottagare", "Bank", "Bankgiro Nummer" och "Överförings-ID" har du viktigt information. Det är detta du ska skriva in på banken när du genomför överföringen. (Visar var på nästa bild). De två sista rutorna på bilden får du gärna läsa igenom, de är dock inte riktigt lika viktiga som de övriga. (Mer än att det tar 2-3 arbetsdagar innan pengarna finns på ditt paypal-konto, har tagit 2 dagar för mig alla gånger jag har fört över).


4. Så, när du har loggat in på din bank väljer du att du vill göra en "betalning" (bankgiro-/plusgirobetalning) Alltså inte en "överföring". Nummer 1 är att du fyller i vilket konto pengarna ska skickas ifrån. Nummer 2 är att du lägger till en ny mottagare. Här ska du fylla i det som står efter "Bankgiro Nummer" på förra bilden. Alltså "5367-0527" (Jag tror att alla har samma nummer här, om du har ett annat fyller du såklart i det som står på din paypalsida). Om du har möjlighet att klicka på "hämta mottagarnamn" på din bank så gör det och då borde det dyka upp något namn där det står någonting med "Paypal". (Se ovan för att se vad det står för mottagarnamn på min.) När du har lagt till mottagaren så väljer du hur mycket du ska föra över, detta är nummer 3. Ett tips här är att föra över en mindre summa till att börja med för att kontrollera att allt har blivit rätt (det ser du dock inte förrän efter ca 2 arbetsdagar på ditt paypal-konto). Sedan kommer nummer 4, här ska du ange ditt personliga "Överförings-ID", det som jag har strukit över på förra bilden, då det är personligt. På min bank måste jag klicka i "Meddelande" som jag har ringat in bredvid fyran, dock kan de skilja från bank till bank, men det borde gå att prova. Om det inte godkänns, fylla i "OCR" istället. Så fick jag göra när jag gjorde det första gången, prova mig fram! När du har gjort detta klickar du på "Lägga till". Efter det måsta du antagligen godkänna och så här, jag vet tyvärr inte hur det fungerar på din bank, men självklart måste du "fullfölja" betalningen till det står att betalningen är genomförd. Sedan är det bara att vänta! (fortsättning på nästa bild).


5. Om du nu har varit uppmärksam och läst noga på alla bilder, så har du sett att du får ett e-postmeddelande när pengarna har kommit till kontot. Om du istället vill så kan du logga in på din paypal-sida och kolla dagen efter om de kommit in. Har de inte gjort det så gå in nästa dag igen och kolla. Då borde de ha kommit in (dock inte helt säkert, då det stod tidigare att det kunde ta upp till 3 arbetsdagar). Där jag har markerat med rött kommer ert "saldo" upp (hur mycket du har på ditt paypal-konto). Det ska vara den summan du förde över och om det stämmer så är det bara att skapa ett Ebay-konto.


6. (Du kan hoppa direkt till steg 8 om du redan har ett Ebay-konto) Ungefär såhär ser startsidan ut till www.ebay.com. Där uppe jag har markerat med rött har jag för mig att det står "register". (Det gör inte det på min eftersom jag är inloggad.) Där klickar du och kommer då till nedanstående sida:


7. Där fyller du i alla uppgifter och registrerar dig. Sedan är det bara att börja söka på saker du är intresserade av att köpa. Kan inte förklara steg för steg hur du hittar det du söker till billigaste priset utan det är bara att utforska. Dock tänkte jag visa hur det går till när man köper något på Ebay.



8. När du har hittat en produkt du är intresserad av så är där en del saker som är bra att titta på. Först kolla upp de totala priset. Först tittar du på "Price" och under det står de "Shipping". De summorna lägger du ihop och får de totala priset. I just detta fallet är frakten fri så det totala priset är 0,99 dollar. Sedan är det såklart viktigt att titta så säljaren skickar till Sverige. Det ser du i rutan där det står "Ships to", ute till höger. Ofta står det "Worldwide", men det är alltid bra att titta mer noggrant på "Shipping and Payments", nere till vänster. "Condition", längst nere till vänster berättar vilket skick varan är i. Och till sist är det bra att titta vad andra tycker om säljaren som säljer varan. Det gör du genom att klicka på säljarens namn, i rutan högst upp till höger. Om allt känns bra och du vill bjuda på varan klickar på "Buy it now", som står efter priset. Då kommer man till sidan som jag visar på nästa bild.


9. Såhär ser sidan inte riktigt ut, men har klippt in de viktiga delarna i en bild. Men det är iallafall detta man ser när man har tryckt på "Buy it now". Nästa steg är att klicka på den gula knappen; "Continue with PayPal". Då kommer du till nästa sida.



10. Här fyller du i e-mailadressen och lösenordet du har använt för att skapa en användare på Paypal och klickar på "Log in".


11. Nu ska du godkänna betalningen. Kontrollera att adressen stämmer. (De jag har strukit över under mitt namn.) Sedan är det bara att klicka på "Confirm payment" nere till höger.


12. Såhär ser sista sidan ut när du har genomfört ditt köp. Efter detta är det bara att fortsätta söka efter nya, roliga spännande saker.


TIPS OCH VARNINGAR NÄR DET GÄLLER EBAY:
Lite andra saker jag vill tillägga när du handlar på Ebay är att det går såklart att köpa saker, utan att betala dem direkt. Dvs. att du kan köpa saker innan du har dina pengar på Paypal-kontot. Dock är det inget jag rekommenderar då många säljare vill att du betalar direkt efter köpet. Dessutom är det lättare att ha koll på vad man har handlat för och hur mycket man har kvar om man betalar efter varje sak man köper.
Ett annat tips är att det är lätt att hålla koll på vad saker kostar genom att skriva in priset på www.forex.se. Då får du det aktuella priset på varan du vill köpa.
En varning är att allt på Ebay är inte av högsta kvalité. Det är mycket som bara är "skit". Dock har jag aldrig (än) råkat ut för något med dålig kvalité. Man får ändå tänka på att det mesta som säljs på Ebay skickas från Kina.
Dessutom kan sakerna fastna i tullen, har inte hänt mig än och jag har ändå beställt en hel del. Men som sagt, det kan hända!
Tänk på att det kan ta upp till en månad för sakerna att komma. Det längsta jag har väntat på en sak är tre veckor. Vilket jag inte tycker är så farligt då det är så himla mycket billigare att beställa på Ebay än att köpa det i Sverige.
Annars har jag bara superbra erfarenheter av Ebay, allt jag har köpt har kommit fram. Några saker har varit lite sönder, det är dock oftast under frakttiden. Det är inget som har påverkat varan.

Puh, de var de det. Har säkert missat något, men får läsa igenom allt en gång till i morgon så bli inte förvånade om där står något konstigt någonstans, kommer förhoppningsvis rättas till. Är så trött nu efter flera timmars skrivande och fixande. Men det var samtidigt kul och jag hoppas att det uppskattas!

Såklart får ni ställa frågor om det är någonting ni undrar över. Ska göra mitt bästa för att svara på dem!

Kommentera här:
FOTO:
- Jag fotograferar med min Nikon D40. (Bild på utrustning kommer)
- De tillbehör jag har än så länge är kitobjektivet, extern blixt, kameraväska, tre minneskort och fyra närbildsfilter a lá +1, +2, +4, +10.
- Jag redigerar alla min bilder i Adobe Photoshop CS4.

BLOGGDESIGNER:
- Jag gör mina egna bloggdesigner.
- Jag gör bloggdesigner gratis när jag har tid över. Har tänkt lägga in länkar till de bloggar jag har designat så småningom.
- Jag gör mitt bästa för att svara på frågor om bloggdesign.

Postat av: linda

2010-11-24 @ 18:24:58
URL: http://lindshe.blogg.se/
Postat av: linda

Vad tycker du om min recension på LDB Peeling with silk? Har du provat produkten själv =)?

2010-11-24 @ 18:25:56
URL: http://lindshe.blogg.se/
Postat av: huxuecan

på LDB Peeling with silk? Har du provat produkten själv =)?

2010-12-03 @ 07:33:16
URL: http://www.monclerjacketde.net/
Postat av: sara

får du betala tull?

2010-12-03 @ 07:39:07
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/
Postat av: s

ok! :) jag vet att min brors sambo handlat där o hon brukar be de skriva att det är en "gift". men de behöver inte du el? :)

2010-12-03 @ 08:15:21
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Äntligen! Nu kanske jag kan börja handla där också! Tack :)

2010-12-03 @ 08:47:12
URL: http://ceciliadahlfors.blogg.se/
Postat av: emelie

personligen tycker jag ebay är tokkrångöligt. men nu var de typ 5 år sen ja shoppa där sist.

2010-12-03 @ 08:56:41
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: KiZnic - Boliviansk

Vad bra inlägg :D

2010-12-03 @ 09:44:00
URL: http://kiznics.blogg.se/
Postat av: M

Kul med ett sånt här inlägg! Har du erfarenhet av att köpa kamera från ebay? hittade en hyfsat billig systemkamera jag skulle va intresserad av, men det vore ju kul att höra erfarenheter först :)

2010-12-03 @ 10:15:00
URL: http://traningpag.blogg.se/
Postat av: maya

åh älskar Ebay alltså! ibörjar blir det rena djungeln men sen när man börjar vänja sig så blir det enklare, jag har köpt mycket därifrån =) typ min studentklänning för 1 kr och frakten låg på 60 kr eller nåt..hihi

2010-12-03 @ 10:51:44
URL: http://mayalicious.blogg.se/
Postat av: Honi

Man behöver inte föra över pengar till paypal, jag betalar via paypal men har kortet länkat dit så pengarna dras direkt från kortet. :) Dras på direkten så det är inga minus med det heller.

2010-12-03 @ 12:27:47
URL: http://honi.blogg.se/
Postat av: Casowa

Väldigt trevligt att läsa detta, har aldrig förstått mig på varken ebay eller pay pal, men nu blev jag lite klokare i alla fall. (:

2010-12-03 @ 12:30:26
URL: http://casowa.blogg.se/
Postat av: Sofie

Suveränt! Har flera gånger tänkt att jag skulle handla på Ebay men inte tordas då jag inte vetat hur det gått till med betalningen. Vill ju inte bli lurad det första som händer!

2010-12-03 @ 12:38:47
URL: http://ryuk.blogg.se/
Postat av: Honi

Sv: Självklart gör man som man vill :) Jag brukar bara inte ha ork eller tid att sitta och vänta i tre dagar för att pengarna ska komma in så det är skönt att det går att betala med kort via paypal, blir ju säkrare då också eftersom ingen ser ens kortuppgifter.

2010-12-03 @ 12:49:04
URL: http://honi.blogg.se/
Postat av: M I K A E L A

jättebra guide. jag har flera gånger hittat grejer på ebay, men blir så förvirrad av sidan ^^ men jag har en fråga: måste man inte betala tull på vissa saker?

2010-12-03 @ 13:12:50
URL: http://mikaelabjarve.blogg.se/
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Bra inlägg! :)

2010-12-03 @ 13:43:21
URL: http://adara.blogg.se/
Postat av: Kickan

Tack dör en sån utförlig beskrivning , du e' en e-bay ängel ;)

Nu kan man äntligen våfa handla där när man vet hur det går till.

Tack !

2010-12-03 @ 14:55:24
Postat av: Malin

Oj det var en utforlig beskrivning :) maste ha tagit en stund!



Men allting pa eBay ar inte Buy Now-varor, utan auktioner. Sa priset som angivs ar bara ett grundbud. Da ar det bast, och smartast att jobba med automatiska bud dock. Och att det mesta som saljs skickas fran Kina galler ju bara om man koper saker fran Kina... koper du saker som folk auktionerar ut sa kan de ju komma varsomhelst ifran.



Jag har ocksa bara bra erfarenheter fran eBay, dock sa slipper jag ju bade tull och internationell frakt da jag inte bor i Sverige sa det underlattar. Men jag koper aldrig buy it now grejer, utan foredrar budgivning da det oftast blir billigare sa - om man vet hur man gor och ska tanka. Trist att eBay verkar ha lite av ett daligt rykte i Sverige.

2010-12-03 @ 18:30:53
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: amanda.

många saker att tänka på, men tack! behövdes! :)

2010-12-03 @ 22:21:58
URL: http://catchmeifyoucan.webblogg.se/
Postat av: Nicole Sanzetth

Kul att du engarerat dig så ingående och fixat klockrena skärmdumpar =) Kram/N

2010-12-04 @ 00:25:24
URL: http://sanzettj.blogg.se/
Postat av: Nicole Sanzetth

Kul att du engarerat dig så ingående och fixat klockrena skärmdumpar =) Kram/N

2010-12-04 @ 00:25:46
URL: http://sanzetth.blogg.se/
Postat av: lisa

Gud vad du är otroligt duktig!!!! Jag har verkligen undrat över ebay, men inte haft orken att titta seriöst för att jag tänkte att det var jobbigt. En kompis beställde en ipod därifrån men det visade sig vara en helt annan skitmojäng, men så många andra säger att det bär bäst!!!!

Tusen tack

2010-12-04 @ 00:31:58
URL: http://ugglemoor.blogg.se/
Postat av: Jenny

Bra guid :P

2010-12-04 @ 02:23:52
URL: http://jennybrostrom.blogg.se/
Postat av: Millyme

Men vilken kanonguide! Jag brukar alltid vara förrivrrad när man inte testat sånt där innan:P Igår la jag upp min första annons på Tradera, som jag iofs trodde skulle vara mycket mer krångligt än vad det var:P

2010-12-04 @ 12:28:42
URL: http://millyme.devote.se/
Postat av: jasmin

TACK! Behövde detta verkligen :) Ska beställa hem Markerspennor i alla möjliga färger. hehe

2010-12-04 @ 14:06:27
URL: http://jazii.blogg.se/
Postat av: Bea

Hur kan man tycka att det är svårt att handla på Ebay?! Världens lättaste ju!

2010-12-04 @ 19:11:36
Postat av: Jenniies Fotoblogg

SVAR BEA; Vissa kan tycka det är lätt och vissa svårt. Det är upp till var och en. Men jag tror att det mest handlar om osäkerhet och hur man går till väga.

2010-12-04 @ 19:54:11
URL: http://jenniiesfoto.blogg.se/
Postat av: I väntan på Liten - Gravid i vecka 36

Jag är lite osäker på ebay, kanske ska testa då :D

2010-12-04 @ 20:24:50
URL: http://madeleines.se
Postat av: Momo

Mycket bra guide! :D Jag ÄLSKAR verkligen eBay! ^^ Köper i stort sett allt därifrån haha... xD

2010-12-05 @ 00:53:36
URL: http://chocolatedisco.blogg.se/
Postat av: Sarah

takk for tipsen!!

2010-12-05 @ 10:50:52
URL: http://www.vzcv.com
Postat av: Cissi

Jag ääälskar ebay. Man kan verkligen hitta allt allt allt !!



Såg att det är många som frågar om tull. Man betalar typ 25% i tullavgift. Jag fick en surprice nä'r jag köpte en saxofon på ebay och fick en tullräkning på 600kronor.



Men ett tips är att be avsändaren att skicka varan som present. Då slipper man tullavgiften. jag gjorde de när jag köpte en jacka en gång..

2010-12-06 @ 09:14:51
URL: http://cotac.blogg.se/
Postat av: WEDESIGN!

DESIGN AUKTION HOS WEDESIGN!

behöver du eller någon du känner en ny design?! :)

vi gör personligt designade designer just för dig!!



mer info:

http://wedesign.blogg.se/?tmp=06233030

2010-12-06 @ 23:34:34
URL: http://wedesign.blogg.se/
Postat av: Lillis

Betalar man tull, när man handlar på EBAY???

2011-03-14 @ 08:01:31
Postat av: JENNIE

Lillis: Jag har inte behövt betala tull på något jag har köpt där, men det kan hända. Dock tror jag att det är mer när man beställer tyngre och dyrare saker. //

2011-03-16 @ 17:34:19
Postat av: A

Vad gäller med tullavgiften??

2011-08-17 @ 20:16:30
URL: http://bjornhonan.blogg.se/
Postat av: A

kanske man behöver då man köper kamera?!

2011-08-17 @ 20:40:12
URL: http://bjornhonan.blogg.se/
Postat av: Nelly

Tack så jättemycket för guiden! Den var verkligen till otroligt bra hjälp! :)

2011-11-26 @ 06:25:48
URL: http://retardedbunny.blogg.se/
Postat av: simone johansson

TACK TACK!!! jag kysser dina fötter!! jag var helt vilse med detta och trodde jag skulle behöva lägga mig i sängen och gråta mig till sömns. Men nej! tack!"! nu fattar jag...daaaaa ;)

2011-12-08 @ 21:30:55
Postat av: Jennie

Vad kul att det hjälpte dig Simone, därför jag skrev inlägget :)

2011-12-18 @ 23:01:13
URL: http://jenniiesfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0